Sivut

keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Kuulumisia Joelta

Uusi soutuviikko alkoi joella lämmenneessä vedessä 14,4 astetta. Äkkiä lämpeni kun pari lämmintä päivää ja yöki oli lämmin. Torstai aamuna vielä 10,2 astetta. Veden lämmetessä alkaa kuparit mulla toihmiin yleensä. Maanatai illan starttiin oli sovittu asiakassoutu. Menin hakemaan asiakkaat vävypojan kanssa lomasta ennen seitsemää. Loman rannassa keskusteltiin porukan lohestukseen liittyviä asioita hetken ja sitten siirryttiin lähtöpaikka kolmoselle, joka oli rauhallisin startti paikka ruuhka maanataina. Jouduttiin 20 min odotteleen ennen joelle pääsyä. Aika käytttiin hyödyksi kerroin infa lappean soutualueesta ja tutkittiin vaapun uintia.  Vävypoika lähti ensimmäisenä ja mie perhään ja sitten asiakkaita seurasi vielä omalla veneeellä meitä. Asiakkaan kanssa kerittiin virran reuhnaan niin selän puolen lyhyt vapa suijahti. Aloin southaan rivakasti  vapa meni enemmän luokille ja räikkä pärähteli säännöllisesti. Sain soutaa aikalailla virrassa jotta kala siima pysyy tiukalla sen aikaa kun muut vavat on veneessä. Viimein asiakas pääsi väsyttämään kalaa. Melko pian  saatiin huomata että hauen rötky säikäytti meät. Hauki saatiin veneen viereen otin pihilllä Wäylän ronkaisen irti suupielestä . Hauki n,2,5 -3 kg lähti jatkaan uintia ja met jatkoimme kansssa lohestusta. En olis ikinä uskonut saavani saunankorvan virrasta haukea, kun vesikhään ei ole vielä lämmennyt hälyttävästi. Lasketelthiin porttisen ojan suuhun , jonka jälkheen takasin kolmos lähtöön. Asiakkaan vaihto ja uudelle laskulle . Samalla kaavalla soudin selän kautta alakarille. Huomasin telkän pöntön kohalla liikehdintää kauempaa ja päätin kokeilla jos lohi olis siellä otillaan. Soutelin rauhallisesti rantaa kohen ja annoin pikku hiljaa siimojen oieta karin päälle. Lohi muljahteli hieman alempana . Odotukset oli korkealla et nyt nappaa. Siinä ei kauoa mennyt kun rannan puolen lyhyen vavan vaapusta lohi kiinnostu, mutta viime tingassa perui innostuksensa. Näin hyvin lohen selän joka sukelsi siiman vierestä takaisin syvyyksiin eikä näyttäytynyt  enhään. Huomasin et yhdessä vavassa ei ole enään liikettä ja pyysin tarkistaan ja heinätuppohan sieltä löytyi. Samalla tarkistettiin muut ja roskaahan vaapuissa oli. Hankala havaita pientä roskaa kova käyntisestä vaapusta. Lasketelthiin järähmään asti, mutta ei olle tapahtumia. Vävypoika sai souettua lohen yläpuolelta asiakkaalle, joten porukan eka lohi oli saatu. Ajelthiin lomhaan kathoon saalista ja samalla tiedustelin tarviiko perkaus apua, mutta porukassa kuulema oli hyvä fileeroija. Päätettiin vielä käydä minun souatettavan kanssa tutustumis reissu koskelle, mutta muutimme suunnitelmaa, koska kosken alusta täynnä veneitä ja rannallaki jonoa. Soudettiin vielä kakkosesta moraan pikku lasku , mutta ei tapahtumia. Vaaput pysy paremmin puhtaina suvannolla.
Tiistaina oli vapaa päivä joka meni aamupäivä lasten kanssa hammaslääkärissä. Kotiin tultuani myynti soitti et olis lohensoutukoulu tiedossa sovittiin klo 15, jotta kerkiän syödä ennen soutua. Kävin vielä kahen jälkheen valitsemassa lomassa asiakkaalle vaappuja hyllystä.
Ajelin kolmeksi lomhaan ja asiakas odettelikin jo respassa minua. Kaveri oli tullut texasista asti meänväylälle. Kuulema oli isovanhemmat aikoinaan suomesta muuttaneet rapakon taakse . Rannassa perus jutut vaapun säädöt ym. Kaveri oli oikein otettu kun sai infoa vaapun rimmauksesta. Kertoi aina vain uittaneen tehdas asetuksissa olevaa vaappua. Ajeltiin lomasta kakkos lähtöön. Lähtöpaikka oli tyhjä joten en noussut aivan lähtöpaikalle asti, jotta ajan ollessa rajallisesti halusin soutaa asiakkaalle moran alueen ja alapuolen tarkemmin. Jutelthiin mukavia ja saathiin rauhassa jutelle lohet ei häirinneet soutua, mutta kaveri oli innoissaan ja luultavasti istuu veneeseeni uudestaa perjantaina.
Kotiin tultuani pikkasen pistin murua rinnan alle ja vähän oikasin itteä. Ennenkuin poikaa lähin käytähmään jalkapallo treeneissä. Siellä ilta vierähtiki ja yheksän maissa olin kotosalla. Keli oli tosi tyyni , joten joella käyhmään ennen nukkumaan menoa.
Päätin vaihtaa Sassin pellin toiseen lähivapaan ja valitsin pois Wäylän ronkaisen jota hauki puri, vaikka tiedän et sama kapula toimii myös lohelle. Vaihtoehtosesti toisessa lyhyessä oli Wäylän täplä, jota en halunnut pistää pakkiin. Soutelin virta osuuden kolmos poolista melko joutusasti ja suvannon alussa kävin ankkurissa ja takistin että vieheet ovat puhtaita roskista. Soutelin ruotsin puolen karin reunaa niin oikean puolen lyhyt vapa hieman notkistu . Riuhtasin airoista ja vapa ei vieläkään oikein suijahtanut. Eikun uusi riuhtaisu ja silloin vapa suijui moottori kohen ja räikkä alkoi laulaa. Muutama nopean veto vielä airoilla. Ankkuri pohjaan ja muut pois vedestä. Syrjäsilmällä näin kuinka lohi mesus väylän reiässä ja huomasin et ihan komea lohihan se siellä mesuaa.Viimeiun pääsin kellumaan veneen kanssa ja alkoi lohen väsytys. Lohi oli hyvä tappelemaan ja sinappi uglystigilla oli nautinto väsyttää lohta. Viimein sain lohen hieman kylkeämään ja ohjattua venee viereen. Koukkaus onnistu hyvin niskasta ja pappia päähän ja se oli siinä. Kojamo 8,2kg  puri Wäylän täplää. Kiitos Ahdille saaliista.